Palestin Perjuangan Kita

Sunday, October 4, 2009

Ghazwatul Muraisii' & Kisah Munafiqin


Kuliah sirah subuh ahad 4 Oktober 2009 berkisar mengenai peperangan (ghazwah) Al-Muraisii'. Ghazwah ini juga dikenali Ghazwah Bani Al-Mustaliq.

Dalam peperangan berkenaan, hanya seorang tentera Islam yang syahid, manakala ramai pahlawan Bani Al-Mustaliq, termasuk ketua mereka, Al-Harith bin Dhirar berjaya dibunuh. Puteri Al-Harith, Juwairiyah sendiri telah ditawan. Namun Baginda Rasulullah S.A.W. telah membebaskan Juwairiyah dan seterusnya mengahwininya, lalu tergolonglah dia sebagai ummahatul mukminin.

Dalam peperangan ini, Abdullah bin Ubayy bin Salul, ketua golongan munafiqin cuba memecahkan saff muhajirin dan Ansar. Satu ketika seorang Ansar dan seorang Muhajirin telah bertengkar. Pertelingkahan berlanjutan sehingga kedua-dua mereka menjerit meminta sokongan kumpulan masing-masing.

Abdullah bin Ubayy cuba mengeruhkan suasana dengan menusuk jarum fitnahnya dengan berkata, "Celaka benar muhajirin! Sudahlah mereka menumpang di negeri kita, semakin hari semakin ramai pula. Mereka tak ubah seperti yang pepatah Arab "sammin kalbaka ya'kulka" / (seperti Belanda mendapat tanah).

"demi Allah, jika kita pulang ke Madinah nanti. Aku golongan mulia ini nescaya akan mengusir golongan yang hina dina (Rasulullah S.A.W dan Muhajirin) dari bumi Madinah!"

Zaid bin Arqam telah mendengar kata-kata Abdullah bin Ubayy, lantas terus melaporkannya kepada Rasulullah S.A.W. Umar yang ada bersama pada ketika itu amat marah lalu meminta izin Nabi S.A.W untuk memenggal kepala Abdullah bin Ubayy. Nabi S.A.W menghalang. Nabi tidak mahu fitnah kemudian hari yang mungkin mengatakan bahawa Muhammad S.A.W membunuh sahabatnya.

Abdullah bin Ubayy sendiri, apabila mengetahui bahawa Rasulullah S.A.W. telah mengetahui tindak tanduknya, tanpa segan silu berjumpa Nabi S.A.W. lantas menafikan bahawa beliau pernah mengeluarkan kata-kata fitnah di atas.

Akan tetapi, pada ketika itu, turun ayat 7 dan 8 Surah Al-Munafiqin yang merakamkan kata-katanya itu secara "verbatim"; huruf demi huruf!