Palestin Perjuangan Kita

Saturday, September 12, 2009

Ceramah Nuzul Quran



Ceremah sempena peristiwa Nuzul Al-Quran telah diadakan di Surau Al-Mizan pada 9 September 2009. Penceramah jemputan adalah Y.Bhg. Profesor Madya Dr Zulkifly Mohamad Al-Bakri, pensyarah Universiti Sains Islam Malaysia (USIM).

PM Dr. Zulkifly memulakan ceramahnya dengan menceritakan peristiwa turunnya wahyu pertama ke atas junjungan besar Nabi Muhammad S.A.W. Peristiwa ini berlaku pada 17 Ramadan di Gua Hira'. Kisah ini beliau rujuk daripada Tafsir Al-Maraghi.

Pengajaran daripada kisah turunnya wahyu pertama:

  1. Untuk memimpin manusia, kematangan adalah unsur penting. Tidak boleh sekadar semangat sahaja. Kerana itu, Nabi Muhammad menerima wahyu pertama yang menjadi tanda perlantikannya sebagai Pesuruh Allah pada usia matang 40 tahun.
  2. Peristiwa Nabi S.A.W beruzlah di Gua Hira', tidak bermakna mengasingkan diri daripada masyarakat menjadi tuntutan utama kepada umat Islam. Sebaliknya umat Islam amat dituntut bergaul dalam masyarakat dan melaksanakan amar makruf nahi munkar.
  3. Umat Islam perlu menjana pemikiran untuk memajukan dan meninggikan martabat agama. Elakkan: a)pemikiran yang mati dan b)pemikiran yang mematikan.
  4. Peristiwa Nabi S.A.W dipeluk Jibril sehingga sesak nafas Baginda sebanyak 3 kali menunjukkan bahawa menuntut ilmu mestilah serius, bersungguh-sungguh dan tidak boleh secara santai-santai.
  5. Keistimewaan Nabi S.A.W. tidak tahu membaca membawa hikmah yang besar. Ini menutup ruang untuk para musuh islam dahulu dan sekarang mendakwa agama Islam ini adalah hasil janaan pemikiran Baginda hasil pembacaan Baginda terhadap kitab-kitab terdahulu.
  6. Umat Islam perlu menghidupkan semula budaya "IQRA'" dalam kehidupan sekiranya ingin berjaya dan dipandang mulia oleh manusia. Budaya ini menjadi kunci kebahagiaan dunia dan akhirat.